مهمترین اشتباهاتی که در بازار کسب رایج است:

هر نوع استارتاپی حتی با قوی ترین ایده ها، صرف نظر از اینکه چه زمانی شروع شده اند و چه مدت پیش رفته اند و چه برنامه ریزی هایی برایش وجود دارد، باز هم احتمال شکست وجود دارد.

با اینکه اعلام آمار های پیش رو چندان خوشایند نیست اما باید بگوییم که طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است احتمال وقوع هر نوع شکستی در یک استارتاپ جدید ۷۵ درصد می باشد.

این آمار تقریبا وحشتناک است اما حقیقت دارد. البته نکته ای که وجود دارد این است که این آمار، آماری عمومی است. یعنی در تمامی کسب وکار های موجود بدون توجه به بازار یا متقاضی می تواند پیش بیاید.

ما می خواهیم موضوع را اختصاصی تر کرده و در مورد اشتباهات رایجی که در راه اندازی کسب و کار جدید ایرانی پیش می آید با شما صحبت کنیم.

به اشتباهات رایج و متفاوتی که در هنگام شروع یک استارتاپ می توانید مرتکب شوید گوش کنید. هدف از بیان این گونه مقالات اطلاع رسانی بیشتر به کسانی است که قصد راه اندازی کسب و کار در بازار فعلی ایران را دارند.

 

۱- نداشتن درک صحیح از شرایط بازار

مطمئنا هر کسی در آغاز استارتاپ یا کسب و کار جدید نسبت به شرایط موجود در بازار و آن نوع کسب اطلاعات به دست آورد و مطالعه کند و مقیاس درست به دست آورد.

از اشتباهاتی که می توان گفت به طور مکرر در ایران انجام می شود در دست نداشتن اطلاعات دقیق و مقیاس سنجی است. بنابراین توصیه ی ما به کسانی که می خواهند وارد کسب و کار جدید شوند یا قصد راه اندازی ایده ی خود را دارند این است که قبل از هر چیزی اطلاعات درستی از شرایط و مقیاس بازار، مشتری ها، رقیبان و سایر چیزها به دست آورند.

۲- انجام تحقیق دور از منطقه ی مربوطه یا دوری از تحقیقات محلی

این نیز یکی از اشتباهات رایج در راه اندازی کسب جدید در ایران است. افراد بدون توجه به محلی که می خواهند به راه اندازی کسب و کار بپردازند سعی می کنند با استفاده از آژانس های بین المللی و اینترنت و مقالات و منابع محدود مطالعه کنند در صورتی که باید به یاد داشته باشید که آژانس هایبی المللی جهت برآورده شدن منافع خود تحقیق و مطالعه می کند.

در این بازار ایران شما احتیاج دارید اطلاعات خاص و محدود و دقیق از حرفه ی مورد نظر خود داشته باشید.

تجربه به کرات نشان داده است که داده هایی که از تحقیقات خارج از بازار واقعی به دست می آیند با داده های حاصل از بازار واقعی  بسیار تفاوت دارند. عموما این داده های غیر واقعی باعث گمراهی در کسب و کار های نوپا می شوند. بنابراین توصیه ی ما این است که حتی اگر تحقیقات در محل خودتان است، از تیم های مورد اطمینان استفاده کنید.

۳- اعتماد به چند داده ی محدود

بعضی افراد به تعداد محدودی از داده ها توجه می کنند و کسب و کار را خود را بر همین اساس پیش می برند. این گونه افراد عموما شکست می خورند.

برای موفق شدن همیشه باید از صحت داده هایی که در دسترس ما قرار می گیرند اطمینان حاصل کنیم. آن ها را مورد آزمایش و تحقیق قرار دهیم و هرگز به یک داده یا مجموعه ی کوچکی از داده ها اکتفا نکنیم.

افراد موفق سعی می کنند اطلاعات به دست آمده را با تیم تحقیقاتی در میان بگذارند. گزارش هایی با این مضمون دریافت شده است که برخی از نمایندگان محلی یک سری از داده ها را تغییر می دهند و یا اطلاعات غلط در اختیار صاحبان کسب و کار های نو پا قرار می دهند. بنا براین هیچ وقت به داده های محدود تکیه نکنید.

۴- به کار گرفتن افراد ضعیف

همه ی ما اگر قرار باشد کسب و کاری جدید راه بیاندازیم دوست داریم از بهترین استعداد های موجود استفاده کنیم و تیم خود را با افراد برتر تشکیل دهیم.

اما وقتی صحبت از حقوق و دستمزد می شود معمولا دچار چالش و سردرگمی می شوید. اگر بخواهیم روراست باشیم با توجه به شرایط پیش آمده در ایران و تمام تحریم های قدیمی و جدید، خیلی از شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری در ایران نمی کنند.

اکثر بازار ها به علت مشکلات فراوان از دست رفته اند. به طور مثال افراد چند ملیتی که در ایران مشغول به کار بودند به دلیل کمبود کار و شرایط بد کسب و تحریم ها ایران را ترک کردند.

در این شرایط شاید شما دوست داشته باشید از افراد محلی یا کسانی که دارای تخصص نیستند استفاده کنید زیرا در این صورت نیاز به حقوق اولیه ی زیادی نیست و این به نظر شما سود آور بیاید.

اما چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر شما اقدام به استخدام کارمندان ضعیف نمایید در آینده هزینه های بسیار بیشتری را باید برای جبران پرداخت کنید.

۵- راه اندازی استارتاپ در زمان نامناسب یا زمان بندی نادرست

یکی از مهمترین فاکتور های موفقیت و عدم موفقیت یک کسب و کار نوپا زمان بندی مناسب برای آن است. هر کاری زمان بندی مناسب خود را دارد. همیشه قبل از شروع کسب و کار تحقیق کنید و بهترین زمان برای شروع آن را محاسبه کنید.

زمان نادرست از جمله راه اندازی استارتاپ زود تر از زمان مناسب یا دیر تر از آن خسارت های غیر قابل جبرانی به کسب و کار شما خواهد زد. در واقع زمان بندی نامناسب می تواند به نابودی یک استارتاپ منجر شود.

اما اگر شما زمان درست را تشخیص دهید در هر صورت حتی اگر آمادگی لازم را نداشتید با کمبود شروع کنید و مطمئن باشید می شود به اوضاع سر و سامان بخشید.

۶- دوری از کار سخت و یا تنبلی کردن

شما برای شروع هر کاری باید با واقعیت ها رو به رو شوید. یکی از واقعیت ها در مورد شروع کسب و کار نوپا در ایران این است که شما باید خیلی سخت کار کنید.

شما نیاز دارید که همیشه با کار خود درگیر باشید و تلاش کنید که هدفمند آن را پیش ببرید. چون بازار ایران قابل کنترل از راه دور نیست. شما نمی توانید از پشت میز کار ها را به درستی پیش ببرید بلکه نیاز دارید با کار درگیر شوید.

بهتر است با اعضای تیم همکاری ارتباط مستقیم داشته باشید و هر مرحله از کار را به صورت فرد به فرد کنترل و مدیریت کنید. افراد سخت کوش بسیاری وجود دارند که با زحمت های فراوان به مراحل بالایی در کسب و کار دست یافته اند.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار و علاقه مند به حوزه استارت آپ ها و مدیریت پروژه . در حال حاضر با تیم قدرتمند نیوسئو (رنک اول سئو در ایران )همکاری دارم و در گذشته نیز با شرکتهای مختلفی کسب تجربه کردم و تصمیم گرفتم این وبسایت را برای علاقه مندان به این حوزه راه اندازی کنم . امیدوارم از مطالبی که در این وبسایت قرار میدهم استقبال کنید.

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *