وبینار چیست؟

چگونه از وبینار در بازاریابی استفاده کنیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در دنیا شاهد این هستیم که دستیابی به هیچ چیز دیگر غیر ممکن نیست و در خیلی از موارد می توانیم به راحتی و به وسیله ی اینترنت هر چیزی را که مد نظر داشته باشیم، به دست بیاوریم، حتی در منزل خود و بدون اتلاف وقت، خواه این چیزی که به آن توجه داریم خرید یک محصول یا فروش آن باشد یا برگزاری همایش و دوره های خاص.

خیلی از افراد در سال های گذشته زمانی که همایش و کارگاه های آموزشی در شهرهای مختلف برگزار می شد  که از محل زندگی آنها دورتر  بود، باید از چند روز قبل از برگزاری دوره، به فکر رزرو صندلی در همایش، رزرو جا برای رفتن به همایش و ماندن در آن شهر برای چند روز و حتی تهیه ی بلیط دوره می افتاد و در این زمینه زمان  که هدر می رفت می توانست به او انرژی منفی منتقل کند،  زیرا  در خیلی از موارد فرد که به شهر و مکان دیگری می رفت، متوجه می شد که این دوره با چیزی که در ذهن خود تصورش را داشته خیلی متفاوت می باشد و خستگی راه و هزینه برای او به ارمغان می آمد.

اما با پیشرفت اینترنت می توانیم شاهد این باشیم که در هر کجا که هستیم بتوانیم به راحتی به این سیستم وصل شده و با تمام دنیا ارتباط برقرار کرد و اگر خواستار همایش یا کارگاه هایی نیز می باشیم به صورت آنلاین با پرداخت هزینه در زمان ممکن، در منزل یا محل کار خود به اینترنت وصل بشویم و آن کارگاه را مشاهده کرده و از آن لذت ببریم.

تعریف وبینار

وبینار معادل یک کلمه ی انگلیسی می باشد که در زبان فارسی ما نیز به همین کلمه رواج یافته است و این کلمه وبینار از دو جزء ساخته شده است که به معنی سمینار آنلاین می باشد.

همان طور که ما در همایش شاهد این می باشیم که چند نفر این همایش و کارگاه را مدیریت می کنند، یک فرد متخصص درباره ی موضوع مورد نظر از اطلاعات علمی خود استفاده کرده  و دیگران را در آن زمینه  سهیم می کند و افرادی در این کارگاه ها شرکت می کنند و بهره می برند ، ما در وبینار نیز شاهد  این اتفاقات هستیم.

بعد از برگزاری وبیناری که انجام می شود، افراد می توانند اگر در مورد قسمتی از موضوع ارائه شده سوالی داشتند یا گوشه ای از دوره ی آموزشی برایشان نامفهوم بود، برای متخصص در آن زمینه به صورت آنلاین پیغام و کامنت گذاشته و در اسرع وقت جواب سوال خود را دریافت کنند.

وبینار باعث شده که مکان دیگر اهمیتی نداشته باشد و فرد بدون حضور در یک مکان و شهر و کشور از هر زمینه ی علمی، هنری و صنعتی و … که می خواهد بهره لازم را دریافت کند.

در وبینار استفاده از صدا و تصویر اهمیت دارد، پس باید توجه داشت که کیفیتی که این دو دارند مهم می باشد و تصویر جذاب و متن خوانا روی افراد و علاقه ی آنها تا پایان دوره تأثیر می گذارد.

سخنران لازم می باشد که قبل از برگزاری دوره ی آموزشی چند بار جلسه را امتحان کند، ساعت خاص جلسه را بررسی کند و اینکه چه مطالبی را باید در جلسه اول ارائه داد و در آن جلسه در بازده زمانی مشخص چه چیزی را قرار است بیان کند.

فضای مورد نظر برای برگزاری وبینار نیز مهم می باشد، این که فرد در یک مکان خیلی شلوغ نباشد، محیط تاریک نباشد و کیفیت تصویر پایین نیاید، و در خیلی از موارد میتوان از اتاق های خاصی که برای برگزاری همایش و کارگاه ها ایجاد شده اند استفاده کرد تا مخاطب بیشتر جلب شود و حضور خود را باور کند.

وبینار چیست؟

اهداف مورد نظر در وبینار

از وبینار برای دسترسی به اهداف خاص  استفاده می شود، اهدافی که در راستای کمک به افراد
می باشد و  با این روش می توان بدون اتلاف وقت به اطلاعات لازم در زمینه ی کارهای خود درباره ی تحصیل، آموزشی و … دست یافت.

استفاده از وبینار در چه زمینه هایی مد نظر می باشد؟

امروزه از وبینار در زمینه هایی مانند مشورت کردن با متخصص درباره ی یک مورد خاص، جلسه هایی درباره ی محل کار فرد و یا همان جلسه های کاری ، دوره های آموزش درباره ی موارد خاص ( خواه علمی، خواه مرتبط با شغل فرد و یا علایق فرد باشد) و حتی آموزش چگونگی فروش یک محصول و در مقابل خرید آن محصول از طریق این روش،  یا همان بازاریابی مناسب برای محصول فرد استفاده می شود.

وبینار مارکتینگ

یکی از مواردی که امروزه کاربرد خاصی در وبینار یافته است، وبینار مارکتینگ می باشد که به معنی این می باشد که فرد از روش دوره های آنلاین،  بازاریابی خود را که مد نظر دارد به اجرا بگذارد و اگر در ارتباط با کار خود لازم می باشد تبلیغ هایی را به اجرا بگذارد، باید توجه داشت که در وبینار مارکتینگ صرف تبلیغ برای جذب افراد مناسب نمی باشد و در خیلی از موارد ما
می توانیم شاهد این باشیم که اگر در یک کنفرانس آنلاینی فرد سخنگو فقط و فقط از کیفیت محصول و وسیله ی خود بگوید، مثلا از اینکه قیمت مناسبی دارد، در چه جاهایی کاربرد دارد، چه تخفیف هایی را برای مشتری های عمده در نظر دارد و… خود به خود  این همایش می تواند افراد را از خود سخنران و وسیله هایی که تبلیغ می کند دور کند

زمانی که فرد در ارتباط با بازاریابی وسیله ی خود از دوره های آنلاین استفاده می کند یا همان وبینار مارکتینگ، می توان به مزیت ها و کاربردهای این روش  اشاره کرد که افراد بدون این که سوالی در ذهن آنها باقی بماند می توانند به راحتی در اسرع وقت سوال خود را مطرح کرده و کارشناس مربوطه جواب درست و قانع کننده را به فرد ارائه دهد.

وبینار مزیت دیگری که دارد این است که فرد برای این سمینار می تواند هزینه ی کمتری را پرداخت کند، یا اینکه چون هزینه ی رفت و آمد به جایی دیگر را قرار نیست پرداخت کند، در خیلی از موارد هزینه های وبینار به نسبت کارگاه های حضوری دیگر خیلی کمتر می باشد.

مزیت دیگر این بازار آنلاین رقابت گسترده تری می باشد که افراد می توانند به صورت سالم و در راستای اهداف خود در این بازار شاهد آن باشند و در صورتی که بخواهند محصول خود را اطلاع رسانی کرده و افراد را در جریان کار خود گذاشته و با این شیوه مخاطبین  وبلاگ آن شرکت بیشتر می شود.

وبینار باعث می شود که فرد بدون هیچ واسطه ای و به صورت کاملا مستقیم محصول خود را به مشتری ارائه دهد.

اگر فرد به هدفی که در ذهن خود دارد در دراز مدت فکر کند و این هدف فقط و فقط برای جذب مشتری نباشد، قطعا می تواند در انتها به خواسته ی خود دست یابد، اما با آگاهی و بدون اینکه مخاطب اعتماد خود را از دست دهد، فرد در وبینار مارکتینگ باید نشان دهد که در حرفه ی خود و در زمینه ی کاری خود چقدر پیشرفت دارد، وسیله و محصولش را در چه راستایی ارائه می دهد و قصد انجام چه کاری دارد، و با این شیوه در کمترین زمان ممکن می توان افراد زیادی را جلب کرد و به خواسته های مشتری ها نیز دست یافت و در آینده با نگرشی بهتر نسبت به نیازهای افراد اقدام کرد.

وبینار

چگونه فرد می تواند از طریق وبینار مارکتینگ در زمینه ی محصولات خود بازاریابی درستی را ارائه دهد؟

با پیشرفت استفاده از اینترنت و به تبع آن بازاریابی های اینترنتی و برگزاری دوره ها و کارگاه هایی از این طریق،  سبب شد که افراد از این حرفه برای فروش محصولات خود نیز استفاده کنند، اما در خیلی از موارد افراد بدون دقت در این زمینه شکست می خورند، تبلیغات صرف بدون هیچ اطلاع رسانی دقیق می تواند مانع پیشرفت کار فرد شود. باید توجه داشت که در این زمینه فقط و فقط تبلیغ مناسب نمی باشد و لازم است فرد به نکاتی توجه داشت، پس اگر فرد با وبینار مارکتینگ بتواند به درستی ارتباط با مخاطبین برقرار کند مسلما برای او منافع زیادی فراهم می شود .

اگر فرد در زمینه ای که قصد اطلاع رسانی را دارد، بتواند با چند نفر در ارتباط باشد و چند متخصص را به صورت آنلاین به دوره ی خود دعوت کند تا این افراد نیز بتوانند از اطلاعات علمی خود در اختیار بقیه قرار دهند مسلما کارآیی دوره بهتر می باشد، هم چنین  فرد باید دقت کند که در این زمینه اگر مخاطبین سوالهایی دارند به سادگی و قابل فهم به آنها جواب دهند، و اگر فردی که در این باره صحبت می کند فرد مشهوری در ان زمینه باشد مسلما فرد بیشتر اعتماد خواهد کرد.

علت استقبال افراد از وبینار

این روزها استفاده از وبینار افزایش یافته است و علت استقبال بی نظیری که افراد در سالهای اخیر از این عرصه نشان داده اند به عواملی بستگی دارد که میتوان به آنها اشاره کرد:

وبینار روشی در دسترس و آسان برای افراد می باشد تا بتوانند در زمینه ای که می خواهند به اطلاعات کافی دسترسی پیدا کرده  و به موفقیت برسند.

افراد بدون اینکه وقت خود را هدر بدهند می توانند از محتوای وبینار که ارائه می شود بیشتر لذت ببرند ، چون عوامل مزاحمی که در سمینارهای حضوری به چشم می خورد مانند رفت و آمد افراد، صدای زنگ موبایل، صحبت آنها با هم، پس تأثیر وبینار می تواند بیشتر باشد.

چون وبینار به صورت آنلاین می باشد و فرد به صورت زنده فردی را که سخنرانی می کند می بیند می تواند اعتماد کند که  این جلسات یک ویدئو نیست که از قبل فراهم شده باشد و حس واقعی داشتن جلسه را فرد می تواند درک کند.

وبینار

برای برگزاری وبینار باید چگونه اقدام کنید؟

فردی که قصد دارد جلسه ای را به صورت آنلاین نشان دهد باید بتواند موضوع جذابی را برای وبینار خود انتخاب کند و تا افراد با دیدن و شنیدن این موضوع به سرعت به سمت این مسأله جذب شوند.

فرد می تواند برای تبلیغ در مورد جلسه ی خود از روشهای زیادی بهره ببرد، مثلا بتواند در زمینه های مختلف این کار را انجام دهد مثلا برای افرادی که می خواهند در جلسه ی او شرکت کنند پیامک فرستاده، در دنیای مجازی و گروه های موجود در شبکه های اجتماعی تبلیغات کاربردی را ارائه داد و..

محتوایی که برای جلسه ی وبینار در نظر گرفته می شود باید بدون حرف های اضافی باشد، باید مطلب به صورت اصلی ارائه شود و از مطالب حاشیه ای یا چیزی که به اصل مطلب ربطی ندارد خودداری شود.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار و علاقه مند به حوزه استارت آپ ها و مدیریت پروژه . در حال حاضر با تیم قدرتمند نیوسئو (رنک اول سئو در ایران )همکاری دارم و در گذشته نیز با شرکتهای مختلفی کسب تجربه کردم و تصمیم گرفتم این وبسایت را برای علاقه مندان به این حوزه راه اندازی کنم . امیدوارم از مطالبی که در این وبسایت قرار میدهم استقبال کنید.

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *