رزرو مقرون به صرفه ترین محل سکونت و مناسب ترین قیمت بلیط هواپیمایی و خلق انواع طرح های توریستی و گردشگری که کاملا مطابق با خواسته فرد گردشگر است، فقط قسمتی از نظریه های نوین startup صنعت توریستی و گردشگری است بخشی از هدف های مهم startup ایجاد تغییرات در صنعت های گوناگون، با ارائه ایده های نوین خود است.

 

یکی از صنعت هایی در این چند سال با ورود startup های گوناگون دچار تغییراتی بزرگ شده، صنعت گردشگری است. همه startup های صنعت گردشگری یک هدف واحد دارند و آن ایجاد بهترین خاطرات و تجربه ها برای گردشگران است و قصد دارد تا خرج سفر را تا آنجا که ممکن است به حداقل برساند  کار های مرتبط با رزرو مکان سکونت، بلیط هواپیما، غذا خوری ها و انواع و اقسام تفریحات در طول سفر ، فقط قسمت کوچکی از ایده‌ ها و خدمت هایی است که startup های این صنعت انجام می دهند.

 

نمونه ی دیگر از خدمات استارتاپ ها این این است که آنان با به دست آوردن مشخصات مسافر و تجزیه و تحلیل آن، برنامه مسافرتی مناسب با علایق فرد را پی ریزی می کند، نظریه های نوین startup ها آنچنان پیشرفت کرده است که برای مسافرت دیگر فرد نیازی ندارد که چمدان ها و وسایل خود را حمل کند، بلکه این امکان را دارند که با کمک گرفتن از بعضی شرکت ها، وسیله های خود را ور فاصله زمانی ۲ تا ۳ روزه به فرودگاه برسانند.

 

استارتاپ ها برای حل معضل هایی که در طول مسافرت ایجاد می شود مانند jet lag  (تغییر تایم بدن) راه کارهایی ارائه داده اند و با کمک این ایده ها باعث شده اند که گردشگران به زمان طبیعی بدن خود برگردند. در ادامه این مطالب با startup هایی که باعث تحول صنعت توریستی شده اند بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

۱- استارتاپ ایربی‌ان‌بی (Airbnb)

startup airbnb نمونه ای از استارتاپ یونیکورن (یک استارتاپ با ارزش ۱ میلیارد دلار) است، در حیطه اجاره محل های سکونتی فعالیت هایی دارد و هیچ کدام از این محل ها متعلق به airbnb نیست. در حقیقت این استارتاپ نقش واسطه را بازی و صاحبان محل های سکونتی را به گردش گران معرفی می کند.

گردشگران با عضویت در سایت startup و انتخاب مقصد خود می توانند مکان های مسکونی، قیمت، تصویر و هر آنچه مه در سایت ارائه شده است را ببینند و در صورت رضایت اقدام به رزرو نمایند.

در واقع airbnb موقعیتی را ایجاد کرده که مردم محل های سکونتی را که بی استفاده مانده با قیمت مقرون به صرفه در اختیار گردشگران قرار دهد و خود نیز با این کار راهی برای درآمد پیدا کرده. علاوه بر صاحبان ملک، مسافران هم با خرج هزینه های کمتر نسبت به سایر هتل ها
می توانند در خرج پول های خود صرفه جویی نمایند، این استارتاپ در اواخر سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد، در آن زمان برایان و جو جبیا نمی توانستند هزینه اجاره منزل خود را در شهر سانفرانسیسکو بپردازند به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند تا یکی از اتاق های خانه خود را که تخت بادی داشت به گردشگران اجاره دهند و برای راحتی بیشتر آنان، منوی صبحانه را نیز در اختیارشان قرار دادند، آنان به کمک یک کاردان در زمینه رایانه ای سایتی را به نام air bed and breakFast ایجاد کردند.

اولین کسی که به آنجا وارد شد در اواخر بهار سال ۲۰۰۸ در زمان کنفرانس طراح های آمریکا، هنگامی به آنجا رفت که بقیه مسافران برای یافتن محل سکونت دچار مشکل شده بودند.

 

۱۲ ماه پس از این موضوع، پاوئل گراهام از آنان دعوت کرد تا در کلاس آموزشی شتابنده وای کامبیناتور شرکت کنند، پاول با دادن هزینه ۲۵ هزار دلار به آنان صاحب قسمت کوچکی از شرکت شد، آنان با داشتن این پول به نيويورک سفر کردند تا با عده ای از کاربرها گفت و گو کنند و سایت خود را به روز نمایند، آنان پس از بازگشت از سفر، نوع فعالیت خود را برای سرمایه گذاران ارائه دادند، در آن زمان سایت دارای ۱۱ هزار کاربر و ۳۰۰ مکان اجاره ای بود.

 

چندی بعد نام سایت به airbnb تغییر یافت و انواع محل سکونت شامل خانه آپارتمانی و ویلایی و.. را در وب سایت برای اجاره قرار داد، airbnb در سال ۲۰۱۳ طبق گزارشاتی از ۱۱ میلیون اقامت توسط سایت  شرکت و رشد ۳رگ برابری نسبت به ۶ ماه گذشته خبر داد. این استارتاپ در سال ۲۰۱۳  در شهر های دیگر از جمله پاریس، بارسلونا و… تصمیم به تاسیس دیگر شعب خود گرفت.

airbnb دیگر استارتاپ های رقیب خود را خرید، کار خود را گسترش داد و الان یکی از استارتاپ های شناخته شده در زمینه گردشگری به حساب می آید.

 

۲- استارتاپ گت‌یورگاید (Get Your Guide)

استارتاپ گست یور کاید، نوعی مارکت پلیس آنلاین است. که کارهایی مانند رزرو تور گردشگری، سفر به جاذبه های گردشگری و دیگر فعالیت ها را در سایت و اپلیکیشن خود به مردم ارائه می دهد.

مرکز اصلی این استارتاپ در آلمان و دیگر نقاط جهان از جمله اروپا و آمریکای جنوبی است. باید اظهار داشت که گست یور کاید نوعی واسطه است و به شرکت ها برای عرضه محصولات و خدمات خود به مردم کمک می کند.

 

شرکت های گردشگری انواع خدمات خود مانند تور های ۱ تا چند روزه.. را در این سایت قرار می دهند و مردم آن ها رزرو می کنند.نظر به ساخت استارتاپ در سال ۲۰۰۸ و با سفر جوهانس و تایوتایو، سازندگان اصلی استارتاپ به چین، برای حضور در کنفرانس دانش آموزان شکل گرفت.

انان در طول مسیر دریافتند که مسیر یابی در شهر خارجی کار دشواری است به همین علت پلت فرمی ایجاد کردند تا مسافران بتوانند با محلی های آنجا ارتباط داشته باشند و از آنها راهنمایی بگیرند، بعد از مدتی این پلتفرم گسترش پیدا کرد و سرمایه این کار به کمک دیگر سرمایه گزاران استارتاپ فراهم شد، زیرا ایده جدیدی بود و اروپایی ها ناتوان در اینده نگری این صنعت بودند.

در عوض آمریکایی ها از این ایده حمایت کردند و آینده روشنی در آن دیدند. استار تاپ ها خود در ابتدا هیچ فعالیت توریستی انجام نمی دادند و نقش یک واسطه را بین مسافر و شرکت خدماتی ایفا می کردند و مبلغی از پول شرکت را به عنوان دست مزد خود برمی‌ داشتند.

استارتاپ از اواخر سال ۲۰۱۷ تورهای گردشگری خود را راه اندازی کرد. انان تا به کنون بیش از ۱۶ میلیون تور گردشگری ساخته اند و بر پایه تجربیات چندین ساله خود ویژگی های یک تور مسافرتی خوب را می دانند.

مسافران می توانند پیشنهادات و انتقادات و نظرات خود را در رابطه با کیفیت تور در سایت قرار دهند و اگر یکی از خدمات به طدر مدام نمره منفی کسب کند حذف می شود. بر اساس گزارشات به دست آمده این استارتاپ تا به حال بیش از۶۵۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشته.

 

۳٫ استارتاپ تراوِلُکا (Traveloka)

تراولوکا یک استارتاپ اندونزیایی و مربوط به خدمات پرواز است و انواع مسیر های هواپیمایی را تحت پوشش خود قرار داده است. این استارتاپ افزون بر رزرو پرواز، رزرو هتل، غذا خوری و ماشین را به عهده دارد و میخواهد خدمات خود را به ۷ کشور ذیگر نیز ارائه دهد.

 

این ایده به این دلیل به ذهن اوناردی  سازنده اصلی تراولکا،  رسید که خود همیشه در رزرو بلیط هواپیمایی از آمریکا به اندونزی دچار مشکل می شد و به همراهی سه نفر دیگر تراولکا را راه اندازی کرد، این سایت ابتدا کار مقایسه بلیط هواپیمایی را در سایت های گوناگون انجام می داد. تا این که در سال ۲۰۱۴ کار خود را گسترش دادو رزرو بلیط را به یکی از خدمات خود اضافه کرد، سال بعد از این ماجرا تراولکا رزرو هتل را نیز برای مسافران انجام می داد

۴٫ استارتاپ اِوِی (Away)

در هنگام سفر یکی از مشکلات همیشگی تهیه چمدان خوب است و استارتاپ اوی، طراحی و فروش چمدان ها ی زیبا و با کیفیت به همرا مناسب ترین قیمت در پی حل این مشکل برآمده است. این چمدان ها طراحی منحصر به فردی دارند که نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده.

 

startup away در سال ۲۰۱۴ به وسیله استفانی و جنیفر تاسیس شد و با گرفتن ۱۸۲ میلیون سرمایه به عنوان یکی از استارتاپ هایی شناخته شده است که بنیان گذار آن یک خانوم است.

Away محصولات مربوط به سفر مانند چمدان را تولید می کند، این چمدان ها دارای بدنه محکم، ضد خش، زیب هایی از نوع YRK، قفل های تضمینی، قابلیت شست و شو و چرخ های چرخشی ۳۶۰ درجه است.تمامی این ها نتیجه نظر پرسی از هزاران مسافر است و در سایز های گوناگون تولید می شود، اوی یکی از استارتاپ های صنعت گردشگری محسوب می شود.

۵٫ استارتاپ OYO

اُ وای اُ (OYO) هتل های زنجیره ای هستند که اقامتی مناسب و بدون هیچ گونه اذیت شدنی در اختیار مسافران قرار می دهد.

OYO یک استارتاپ هندی است که به نوعی بهترین هتل برای مسافران محسوب می شود و ارتباط نزدیکی با سایر هتل داران دارد و با تسلط بر همه آپشن های خود، اقامتی خاطره انگیز را برای مسافران فراهم آورده است، این استارتاپ در سال ۲۰۱۴ به دست فردی به نام اگاروال تاسیس شد و حالا یکی از استارتاپ های صنعت گردشگری به حساب می اید.

 

OYO از زمان تاسیس تا به کنون  تمام خدمت هایش را در بیش از ۵۰۵ شهر هند و چین و دبی و ژاپن و… ارائه داده و ۵۰۰ هزار اتاق هتل را زیر نظر خود دارد. OYO زمانی تاسیس شد که اگراوال ۱۸ سال داشتو سایتی برای رزرو محل سکونت با قیمت مناسب تاسیس کرد و بعد از ۴ ماه، استارتاپ OYO را پایه ریزی نمود. رزرو هتل به صورت دیجیتال است و این شرکت مشخصات مسافرات را به دولت می دهد و دولت اطلاعات کاملی را درباره مسافران به دیتمی آورد.

۶٫ استارتاپ کلوک (KLOOK)

یکی دیگر از استارتاپ های صنعت گردشگری KLOOL است که مرکز آن در انگ کنگ واقع شده و دارای شعبه هایی در ۱۶ شهر بزرگ اسیایی است. در کلوک مسافران می توانند برنامه سفر را بر اساس سلایق خود انتخاب کنند.

این شرکت یکی از بهترین پلتفرم رزرو در آسیا و بزرگترین، پلتفرم خدماتی در چین است، گردشگران به  وسیله این خدمات می توانند به راحتی در کمترین زمان ممکن به مشخصات جاذبه های گردشگری و انواع خدمات شهری را که قصد سفر به آن را دارند به دست بیاورند.

 

برای آشنایی بیشتر مثلا فکر کنید به یکی از شهرهایی اسیایی سفر کرده اید و به جای انکه با دفاتر مختلف خدماتی صحبت کنید، می توانید برنامه گوشی خود را باز کرده و مستقیما خدمات مورد نیاز تود را رزرو کنید.

AWAY در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد که در ماه تقریبا ۱ میلیون رزرو از طریق این برنامه ثبت می شود که بیشتر آنان مربوط به آسیا است. کلاک هر روزه به گردشگران بسیاری کمک می کند تا برنامه سفر خود را از بین ۴۰ هزار برنامه تفریحی در بیش از ۱۹۰ مقصد توریستی رزرو کنند. طبق گزارشات کرانچیس، استارتاپ کلاک بیش از ۵۲۲ میلیارد سرمایه به دست آورده است

۷٫ استارتاپ هاپر (Hopper)

بخشی از بزرگترین معصلات فکری مسافران یافتن راهی برای کاهش هزینه های مسافرتی خود است. هاپر برای رفع این مشکل تاسیس شده است، این اپلیکیشن اطلاعات سنگینی را برای پیش بینی کاهش قیمت بلیط هواپیما مورد استفاده قرار می دهد، این گونه که این برنامه با دریافت مقصد مسافر و استفادا و تجزیه و تحلیل اطلاعات، به شخص اعلام می کند که چه وقتی برای تهیه بلیط وارد عمل شود و هنگامی که قیمت بلیط به کمترین حد خود رسید، به مسافر اطلاع می دهد.

 

هاپر در سال ۲۰۰۶ به وسیله فردریک لالند و آور کرک و یک فرد دیگر در کشور کانادا تاسیس شد و شعبه دیگر خود را در بوستون امریکا احداث کرده است.

این استارتاپ طی سالیانی با استفاده از فناوری ها و الگوهای مختلف، اطلاعات زیادی را در رابطه با سفر جمع اوری کرده و بر اساس بررسی میلیون ها قیمت بلیط هواپیما به طور روزانه پیش بینی ها را در این رابطه انجام می دهد که مسافر می تواند با صرف کمترین قیمت به مقصد خود سفر کند. این استارتاپ تاکنون بیش از ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه به دست اورده است.

۸٫ استارتاپ اوانئوس (Evaneos)

یکی از متداول ترین نوع سفر، تورهای گرشگردی و توریستی است، بیشتر تورها چندین برنامه گوناگون برای مفصد های گردشگری معرفی می کنند و گردشگران باید از میان انان مناسب ترین توری را که نزدیک به شرایط انان است انتخاب کنند.

اکثر تور ها گزینه انتخاب هتل را در فهرست خود ندارند و فقط در روز های محدودی این امکان را فراهم می کند. بیشترتورها دارای مدت زمان محدود و خاصی هستند و اگر مسافری مجبور به ماندگاری بیشتری در مقصد خود باشد باید هزینه گزافی را بپردازد. برای حل این مشکل استارتاپ اورانئوس اقداماتی را انجام داده است.

 

اورانئوس با ارائه برنامه ای آنلاین به مسافران کمک می کند تا سفر گردشگری خود را مطابق با سلایق شخصی خود بچینند. اورانئوس با شرکت های خدماتی و اژانس ها ارتباط دارد و این امکان را به مسافر می دهد تا عالی ترین و ارزان ترین تور را به دلخواه خود رزرو کند. بر پایه گفته های کرانچ بیس، اورانئوس تا کنون بیش از ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه به دست آورده است.

۹٫ استارتاپ ایرپورتر (AirPortr)

ایر پورتر نظریه های خلاقانه ای برای فراهم کردن خدمات به گردشگران دارد و می‌خواهد سفر های هوایی را هموار تر کند. مرکز اصلی این استار تاپ در لندن واقع شده و ارتباط زیادی با انواع شرکت های هوایی دارد تا به مسافران برای حمل و نقل وسایل خود کمک نماید.

نحوه فعالیت ایرپورت به این شکل است که وسایل مسافران را از درب منزل خانه شان تا فرودگاه حمل می کنند. ایر پورت فعالیت خود را با خط های هوایی بریتانیا شروع کرد و حالا با IAG و خط های هوایی امریکا در ارتباط است. بر اساس گفته های کرانچ بیس این شرکت تا کنون ۱۳ میلیون دلار سرمایه به دست آورده است.

۱۰٫ استارتاپ تایم‌شیفتر (Timeshifter)

یکی دیگر از ایرادات سفرهای طولانی جت لگ (پرواز زدگی اختلال موقتی است که باعث خستگی، بی‌خوابی و نشانه‌های دیگری بر اثر سفر هوایی بین منطقه‌های مختلف زمانی می‌شود) است که باعث ایجاد کسالت، کلافگی و سر درد و.. می شود. گاهی چند روز متوالی طول می کشد تا فردی که جت لگ می شود به حالت طبیعی خود برگردد. time shifter با بهره‌ گیری از اطلاعاتی که که در رابطه با خواب و سیستم عصبی به دست آورده، سعی در حل این مشکل دارد.

 

در حقیقت تایم شیفتر با استفاده از کارهایی که فضانوردان برای برگرداندن حالت طبیعی خود انجام می دهند، تمرین هایی را طراحی کرده تا حالت جت لگ مسافر هم در کوتاه ترین زمان ممکن بهبود پیدا کند، گردشگران مطابق با برنامه سفر خود این تمرینات را دریافت می کنند، مثلا این برنامه به کاربران خود می گوید که چه غذایی را قبل از سفر بخورد، یا مسافر را مجبور به بیدارماندن در ساعت هایی می‌ کند که فرد در ان زمان میل به خوابیدن دارد و بسیاری از برنامه دیگر از این قبیل. تایم شیفت تا کنون ۲ میلیون دلار سرمایه به دست آورده است.

 

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار و علاقه مند به حوزه استارت آپ ها و مدیریت پروژه . در حال حاضر با تیم قدرتمند نیوسئو (رنک اول سئو در ایران )همکاری دارم و در گذشته نیز با شرکتهای مختلفی کسب تجربه کردم و تصمیم گرفتم این وبسایت را برای علاقه مندان به این حوزه راه اندازی کنم . امیدوارم از مطالبی که در این وبسایت قرار میدهم استقبال کنید.

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *