در این مقاله قصد داریم در رابطه با سایت علی بابا را بشناسیم، بحث کرده و اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

عوامل تاثیر گذار بر موفقیت شرکت علی بابا

در تاریخ دسامبر ۱۹۹۹ با کم شدن پیشرفت سایت اینترنتی گروهی به رهبری جک ما با تعداد اعضای ۱۸ نفر توانستند بازار فروش آنلاین را افتتاح و آن را با نام علی بابا به مردم معرفی کردند؛ لازم به ذکر است که این شرکت چینی همان اول در یک آپارتمان در هانگ تاسیس شد و بعد از گذشت زمان های بسیاری اکنون یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است. در رابطه با فعالیت های آن باید گفت فعالیت های مختلفی انجام می دهد و با شرکت های بسیاری در رقابت است؛ که از جمله آن ها می توان به eBay، PaypaI، گوگل و…. اشاره کرد. نکته لازم به ذکر این است که در بعضی موارد عملکرد بهتری نسبت به هر یک از شرکت های ذکر شده دارد.

تاریخچه تاسیس علی بابا

در ابتدا لازم است بدانید موسس اصلی این شرکت، جک ما در دهه ۹۰ برای اولین بار به آمریکا سفر کرده و با اینترنت آشنا شد. بعد از چندین سال او تصمیم گرفت در بخش اینترنت سرمایه گذاری کند، چرا که می دانست آینده خوبی در انتظار آن خواهد بود. با همین هدف توانست چندین سرمایه گذار را متقاعد کرده و چیزی حدود ۵ میلیون دلار سرمایه اولیه فراهم کرد. او بعد از جمع آوری مبلغ ذکر شده و همراه شدن با ۱۷ نفر دیگر، توانست علی بابا را تاسیس کند.

افتتاح پلتفرم های خرده فروشی AIibaba.com  وcom .1688  درست به موقع انجام شد. دقیقا در همان زمان خریدهای اینترنتی در چین باب شده بود و دیگر بازارهای محلی با انبوه سازی سایت اینترنتی به حالت اشباع نرسیده بودند؛ از بازارهای ذکر شده می توان به بازار آمریکا اشاره کرد. نکته لازم به ذکر این است که در زمان راه اندازی خریدهای اینترنتی در چین دقیقا کشورهای دیگری مانند هند هم در حال کشف این قابلیت بودند.

شروع قرن ۲۰ رونق تازه ای به کسب و کار علی بابا داده و توانست از یک گروه سرمایه گذاری که فردی به نام Soft Bank  رهبری آن را برعهده داشت، سرمایه کلانی را دریافت کند و بتواند با سرعت بیش تری رشد کند؛ لازم به ذکر است سرمایه ذکر شده چیزی حدود ۲۰ میلیون دلار بود. بعد از پیشرفت های روزافزون علی بابا توانست بخش جدیدی از شرک خود را به نام Taobao. Com  تاسیس کند که وظیفه آن فعالیت های شبیه شرکت  ebay در داخل کشور چین بود.

در مراحل بعدی علی بابا سرمایه حدود ۸۲ میلیون دلار را از یک سرمایه گذار دریافت کرد و توانست ابزار پیام دهی یا همان Aliwangwang  و همچنین پرداخت آنلاین که Ailpay  نام دارد، را به مرحله اجرا برساند. بیزینس های ذکر شده به شرکت علی بابا امکان ایجاد مثلث دارای، لجستیک و الکترونیک را داده و این روزها هم برپایه همین سه اساس فعالیت می کند.

گوشه ای از فعالیت های علی بابا

شرکت علی بابا از سال های اولیه تاسیس خود تا به حال توانست در حوزه های مختلفی فعالیت داشته باشد؛ به طور مثال می توان به هوش مصنوعی، خدمات ابر، سیستم پرداخت، تجارت اکترونیک و …..اشاره کرد. لازم به ذکر است که با فعالیت استارت آپ های شرکت هند، علی بابا چیزی حدود ۱/۷ میلیارد دلار در آن ها سرمایه گذاری کرد؛ از جمله استارت آپ های هند می توان به XpressBees، paytm، Bigbasket، zomato  و… اشاره کرد.

نکته لازم به ذکر این است که همه پیشرفت های شرکت علی بابا در چیزی حدود دو دهه حاصل شده است؛ به همین دلیل در ادامه قصد داریم بخش های از آمازون و تاثیرات آن را برای موفقیت بیش تر علی بابا بیان کنیم.

سیاست حمایتی کشور چین

شاید برای شما جالب باشد که سیاست های سخت گیرانه دولت چین برای استفاده از اینترنت تا حد قابل توجهی به نفع شرکت علی بابا بود. عملکرد دولت چین به شکلی بود که از طرفی با وجود شرکت های کارآفرینی همانند شرکت های ایالات متحده موافق بوده، اما از سوی دیگر سعی بر رعایت احتیاط در مقابل رقبای خارجی داشت. طرف های خارجی بازار را به طور کامل در دست گرفته و فرصت فعالیت به بازارهای محلی نمی دادند.

دولت چین هم با ایجاد موتوری به نام  Great Firewall سعی بر سانسور و فیلتر کردن اینترنت داشت. همان طور که مشخص است، این عملکرد دولت چین سبب ایجاد خسارت بالایی برای شرکت هایی eBay، یاهو، گوگل و…. شد. البته لازم به ذکر است که این دیوار آتش توانست به بیزینس هایی مانند شرکت علی بابا امکان رسیدن به اهداف خود را از طریق افزایش کاربران اینترنتی بدهد.

کشور چین سیاست هایی را برای رونق بازارهای محلی اجرا می کرد که برای پیشرفت علی بابا امتیاز خوبی بود. شرکت علی بابا قادر بود در سال ۲۰۰۵ یک شراکت استراتژیکی را با شرکتی به نام yahoo! شروع کند؛ این شراکت به علی بابا قابلیت در دست داشتن فعالیت های یاهو در چین را داد. شرکت علی بابا بعد از گذشت سه سال یک دانشگاه مجازی به نام Taobao  را تاسیس کرد؛ این موفقیت بزرگ و مهم در برنامه آموزش انلاین در بخش تجارت اکترونیک اجرا شد.

اقدام دوم علی بابا راه اندازی پلتفرم بازاریابی آنلاین بود که به نام Ailmama شناخته می شود. اقدام سوم شرکت علی بابا بعد از گذشت مدتی راه اندازی بازاریابی آنلاین برای فروش محصولاتی بود که دارای برند خاصی بوده و برای آن ها درآمدزایی می شد؛ این سیستم به نام TMall  معروف است. در این بخش لازم به ذکر است که بعد از این سه مرحله پیشرفت شرکت علی بابا توانست بخش نوآوری درون سازمان، تحقیق و توسعه شرکت خود را به اوج برساند.

شرکت علی بابا در سال ۲۰۰۹ توانست به قابلیت Ailbaba Cloud  دست پیدا کند و در دهمین سالگرد تاسیس خود بزرگ ترین تولید کننده IP یا همان Hichina  در چین معرفی شود. بعد از آن پیشرفت بزرگ علی بابا توانست شرکت لجستیک، One-Touch، Vendio و Auctive   را در دست گرفته و به طور هم زمان پلتفرم های AilExpress، Juhuasuan و همچنین DianDianChong  را تشکیل دهد؛ اگر بخواهیم در رابطه با پلتفرم های ذکر شده اطلاعات بیش تری به شما عزیزان ارائه دهیم، باید بگوییم آن ها به ترتیب به نام بازار جهانی صادر کننده، بازار خرید گروهی، اپلیکیشن سازنده شبکه های اجتماعی در موبایل هستند.

پیشرفت روزافزون شرکت علی بابا در کشور چین و رشد بعضی از استارت آپ کسب و کار اکترونیک در کشور هند دقیقا در یک زمان اتفاق افتاد؛ از جمله استارت آپ های ذکر شده می توان به Myntra  در سال ۲۰۰۷، Snapeal  در سال ۲۰۱۰، Flipkart  در سال ۲۰۰۷،Jabong  در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد. همان طور که می بینید، تمامی استارت آپ ها ذکر شده در سطرهای بالا با فاصله زمانی بسیار کمی تشکیل شده است. لازم به ذکر است سرعت ایجاد استارت آپ ها در ابتدا کند بوده و بعد از مدتی با افزایش قابل توجهی همراه بود.

سرمایه گذاری و عرضه اولیه سهام به همراه رشد ثابت

در سال ۲۰۱۳ شرکت علی بابا جزو قدرتمندترین شرکت های سرمایه گذاری قرار گرفت و شرکت ها از سراسر جهان برای خرید سهام آن شرکت اقدام کردند. از دیگر اقدامات شرکت علی بابا می توان به خرید تمام و کمال مرورگر وب چینی که UC Browser  نام دارد و همچنین خرید ۶۰ درصد از سهام فیلم سازی چین در شرکتی به نام ChinaVision Media اشاره کرد؛ در مرحله بعد شرکت علی بابا سرمایه گذاری عظیم در شرکت های گوناگون را شروع کرد که از جمله آن ها می توان Momo، Haier، Lyft، Tango، Singapore Post  و….. را نام برد.

شرکت علی بابا در بیرون از خاک های کشور خود، شهرت کمی داشت اما در سال ۲۰۱۴ توانست با عرضه سهام به مقدار ۲۵ میلیارد دلار به ثروتی حدود ۲۳۱ میلیارد دلار دست پیدا کند. لازم به ذکر است این رویداد بزرگ ترین اتفاق در عرضه سهام اولیه در تاریخ کشور آمریکا به حساب می آید. اگر بخواهیم شرکت ها را بر اساس شاخصی به نام استاندارد فقر دسته بندی کنیم باید بگوییم که شرکت علی بابا موفق به کسب رتبه ۲۳ در جهان شده است.

فرهنگ و ارزش شرکت علی بابا

در بخش های قبلی مقاله در رابطه با سرمایه گذاری های کلان و فعالیت های شرکت علی بابا بحث شد، اما در این بخش لازم به ذکر است که این شرکت از نظر موفقیت و مسولیت پذیری یک الگوی کامل است. یکی از دلایل برتری شرکت علی بابا در مقایسه با دیگر رقبا این است که در زمینه های مختلفی فعالیت دارد. در رابطه با فرهنگ شرکت علی بابا باید بدانید که کارکنان در اولیت قرار داشته و بحث آموزش یکی از مهم ترین معیارها آن می باشد.

یکی از ترفندهای شرکت علی بابا این است که کارمندهای خود را به تمامی بخش ها فرستاده و به افزایش تجربه آن ها کمک فراوانی می کند. لازم به ذکر است شرکت علی بابا از سال ۲۰۱۰ به بعد چیزی حدود ۳۰ درصد درآمد خود را برای فعالیت های محیط زیستی صرف می کند. گروه مستقلی در شرکت علی بابا تاسیس شده است که برای رفع مشکلات اجتماعی فعالیت کرده و به نام بنیاد علی بابا شناخته می شود.

در پایان مطالب لازم است به این نکته اشاره کنیم که مطالب زیادی در رابطه با شرکت علی بابا نوشته شده است که هدف تمامی آنها اشاره به موفقیت و پایداری این شرکت در برابر سختی ها و دشواری ها می باشد که این شرکت با پشت سر گذاشتن موانع مختلف به پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف دست پیدا کرده است.

 

 

 

 

 

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار و علاقه مند به حوزه استارت آپ ها و مدیریت پروژه . در حال حاضر با تیم قدرتمند نیوسئو (رنک اول سئو در ایران )همکاری دارم و در گذشته نیز با شرکتهای مختلفی کسب تجربه کردم و تصمیم گرفتم این وبسایت را برای علاقه مندان به این حوزه راه اندازی کنم . امیدوارم از مطالبی که در این وبسایت قرار میدهم استقبال کنید.

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *