فصل اول

مقدمه

استارتاپها هسته همه کارهای ما را تشکیل میدهند. زندگی هر فردی یک استارتاپ است که با تولد او آغاز میشود. هر شهری زمانی یک استارتاپ بوده است. همین قضیه برای هر شرکت، نماد و پروژهای نیز برقراراست. ما انسانها به گونهای برنامه ریزی شده ایم که تمایل به شروع کردن داشته باشیم.

امروزه در حال مشاهده تغییری بسیار بزرگ از جامعه ای سلسله مراتبی هستیم که در عنصر صنعتی غالب بود به سمت جامعه ای دارای شبکه های متنوع که در عصر ارتباطات ظهور میکند. اینترنت در حال به وجود آوردن عصر فرا ارتباطات است که ماشینها در آن بر دنیا تسلط دارند و منتظر ما انسانها هستند تا به آنها برسیم.

در این عصر، انسانها و ماشین پیوندی جدانشدنی دارند. در چنین شرایطی شبکه ای بر دنیای مجازی و دنیای فیزیکی تسلط دارد. در سراسر این شبکه گره هایی وجود دارند که به صورت استارتاپی شروع به کار کرده اند. چنین گره هایی به سرعت در حال ظهور هستند و دیگر ساختاری سلسله مراتبی بر آنها حاکم نیست. انرژی، نوآوری و فعالیت جامعه در سراسر این شبکه پخش شده است و در مکانهای غیرقابل انتظار تجمع پیدا میکند.

در دنیای فیزیکی بخش عمده ای از این انرژی، فعالیت و نوآوری در مناطق جغرافیایی کوچکی به نام جامعه های استارتاپی متمرکز است. افراد دانشگاهی به این جوامع، خوشه میگویند و نظریه هایی در مورد نحوه به وجود آمدن آنها، شرایط بلوغ و نحوه تکاملشان ارائه کرده اند.

این جامعه های استارتاپی در همه جا در حال ظهور هستند و دیگر به مناطق معروف و پرسابقه مثل دره سیلیکون ۱ محدود نمیشوند. جامعه های استارتاپی در تمام شهرهای آمریکا مثل شیکاگو و بولدر در حال ظهور هستند.

علیرغم اینکه سابقه کارآفرینی در بسیاری از این شهرها زیاد است، رشد و توسعه به وجود آمده در چرخه اقتصادی این شهرها بسیار حائز اهمیت است.

به دلیل وجود جامعه ای شبکه ای، نحوه به وجود آمدن و تکامل جوامع استارتاپی بسیار تغییر کرده است. درک این تغییر برای شرایط اقتصادی و نوآوری بسیار مهم است زیرا قرار نیست این تغییرات به این زودی متوقف شوند.

در این کتاب، من رویکردی جدید برای به وجود آوردن یک جامعه استارتاپی ارائه میکنم که آن را نظریه بولدر ۲ مینامم. من به شدت معتقد هستم که جامعه های استارتاپی میتوانند در هر شهری به وجود آیند و آنها

هستند که آینده اقتصادی و پیشرفت هر منطقه، شهر، کشور و جامعه ای را تضمین میکنند. این کتاب نحوه ساختن و حفظ جامعه های استارتاپی در طول زمان را به صورت نظری و عملی نشان میدهد.

نمونه بولدر

در تمام این کتاب از جامعه استارتاپی بولدر به عنوان یک نمونه استفاده میکنم. از آنجایی که من از سال ۱۹۹۱ تاکنون در این شهر زندگی کرده ام قصد ندارم تاریخچه شهر را به صورت کامل ارائه نمایم ولی میتوانم اطلاعاتی کافی در مورد نحوه تکامل شرایط استارتاپی در این شهر ارائه کنم و اصول زیربنایی قابل استفاده برای شما را ذکر نمایم.

در فصلهای بعدی توضیح خواهیم داد که بولدر پنج جامعه استارتاپی در زمینه های نرم افزار و اینترنت، زیست- فناوری، فناوریهای تمیز، مواد غذایی طبیعی و سبکهای زندگی سالم دارد. این پنج جامعه به صورت موازی با یکدیگر وجود دارند. من زمان خود را صرف بخش فناوری )نرم افزار و اینترنت( کرده ام و دوستانی در سایر بخشها نیز دارم که تجربه های مختلفی را از آشنایی با آنها کسب کرده ام.

در بخشهای مختلف این کتاب از این افراد خواسته ام که نظر خود را در مورد رویدادها و فعالیتهای اصلی یک جامعه استارتاپی بیان کنند. به علاوه مثالهای دیگری از فعالیتهای استارتاپی مرتبط با بولدر نیز ذکر کرده ام.

به این دلیل از بولدر به عنوان مثالی از یک جامعه فعال و پرشور استفاده میکنم که آشنایی خوبی با یکی از بخشهای آن دارم و میتوانم اطلاعات خود را به خوبی ارائه دهم. امیدوار هستم که بتوانم با ارائه این مطالب به ایجاد جامعه ای استارتاپی در منطقه شما کمک کنم.

در ابتدا این کتاب را با یک داستان شروع میکنم و پس از آن اصول به وجود آوردن یک جامعه استارتاپی پایدار را ارائه خواهم کرد. برای انجام این کار مجموعه ای کامل از ابزارها را در اختیار شما قرار خواهم داد و سعی میکنم مثالهای زیادی ارائه نمایم. علیرغم اینکه این کتاب یک کتاب درسی یا دانشگاهی به حساب نمی آید، ولی یک کتاب جدی است و هدف من این است که چارچوبی را برای شما ارائه کنم که بتوانید یک جامعه استارتاپی در منطقه خود ایجاد نمایید.

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار و علاقه مند به حوزه استارت آپ ها و مدیریت پروژه . در حال حاضر با تیم قدرتمند نیوسئو (رنک اول سئو در ایران )همکاری دارم و در گذشته نیز با شرکتهای مختلفی کسب تجربه کردم و تصمیم گرفتم این وبسایت را برای علاقه مندان به این حوزه راه اندازی کنم . امیدوارم از مطالبی که در این وبسایت قرار میدهم استقبال کنید.

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *