دستاورد مهم مدیرعامل کمپانی آمازون، جف بزوس

تا قبل از تاسیس سایت Amazon.com  توسط جف بزوس در حدود سال ۱۹۹۴، آغاز دوره فروش محصولات به صورت آنلاین امری بعید به نظر می رسید.

مقاله ای درماه آگوست سال ۱۹۹۴ توسط نیویورک تایمز انتشار یافت که مضمون آن با طرح این سوال شروع شده بود « آیا اینترنت معدوم شده است؟» این مقاله تعداد افرادی که از وب استفاده

می کنند را حدود ۲۰ میلیون نفر اعلام کرده بود، در صورتی که مقامات برای هشدار دادن در مورد خطرات و عواقب احتمالی پیش روی شرکت هایی  پول های خود را در بعضی از پروژه ها و برنامه های آنلاین هدر داده بودند، این مبلغ را حدود ۲ میلیون اعلام کردند.

بزوس، بر خلاف نظر نیویورک تایمز همچنان بر تصمیم خود مبنی بر بهره برداری از ظرفیت تجاری اینترنت مصمم و استوار بود.

بزوس ایده خود مبنی بر تاسیس آمازون را تقریبا در ابتدای دهه نود میلادی آغاز نمود. تنها مسئله ای که هنوز برای او حل نشده بود، شناسایی کسب و کار مناسب که دارای بهترین پتانسیل برای شروع فعالیت باشد.

بزوس نیز مانند هر فرد دیگری در هنگام شروع کار خود با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه بود. یکی از این نگرانی ها روزگار آمریکا در زمان های گذشته و حال بود. در زمان شروع کار بزوس

بزوس در زمینه مشاغل الکترونیکی و فرآورده های آن ها به تحقیق و تفحص پرداخت. او نتایج تحقیقات خود را به صورت یک لیست مرتب کرده و به مرور زمان مطالب این لیست را کوچکتر می نمود. سرانجام بزوس با توجه به تحقیقات گسترده خود تجارت کتاب را برگزید و علت این امر تعداد زیاد عناوین کتاب های در دست چاپ بود.

بزوس نظریه اش را با بستگان و دوستانی که در همه حال از لحاظ مادی و معنوی حامی او بودند، به اشتراک گذاشت. هنگام سفر بزوس از تگزاس به سمت سیاتل و در طی این مسیر جزئیات کامل این ایده از ذهن خلاق او گذشت. او باید مکانی را برای شروع کار خود در نظر می گرفت، بنابراین گاراژ خانه اش که در سیاتل قرار داشت را برای این کار انتخاب کرد. اولین نامی که او برای آغاز کار خود برگزید، Cadabra.com بود و این نام را از کلمه Abra-cadabra که در شعبده بازی به کار می رود، الهام گرفته شده است. اما بعد از مدتی بدلیل شباهت این نام با Cadaver آن را تغییر داد. به این سایت یک نام جدید اختصاص داده شد و در نهایت با این نام تازه و نیز کتاب های فراوانی که برای فروش آماده شده بود، Amazon.com کار خود را افتتاح نمود و سیل عظیم سفارشات مدتی بعد از افتتاح به سوی آن روانه گردید.

بزوس درباره شروع کار آمازون اینگونه نظر خود را بیان نموده است: در همان روزهای ابتدایی شروع فعالیتم می دانستم، این کار آینده بزرگ و عظیمی خواهد داشت، در حقیقت چیزی که بدست آوردیم، فراتر از رویای ما بود.

تنها با گذشت دو ماه از آغاز به کار او باعث شد، مزیت های فروش آنلاین برای همه افراد جامعه آشکار شود. گستره فعالیت آمازون تنها به کشور آمریکا محدود نمی شد، او توانست کتاب ها را نه تنها در ۵۱ ایالت بلکه در ۴۶ کشور دنیا نیز آن ها را عرضه کند، به طوری که درآمد حاصل از فروش کتاب ها تنها تا پایان سال ۱۴۹۵ حدود ۲۱ هزار دلار بود.

فعالیت آنلاین مزیت های بسیاری داشت و منتشرین کتاب ها و همچنین تامین کنندگان توانستند با استفاده از آن محصولات خود را که مجبور بودند در انبارها از آن ها نگهداری کنند، را به فروش برسانند. این مساله برای آمازون بسیار خوشایند بود زیرا موفق شده بود به انبارهای بسیاری بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی دسترسی پیدا کند.

هنگامی که یک فعالیت و کار جدید شروع می شود ممکن است برای او دو گروه رقیب و مقلد ظهور کند و بزوس نیز از این مساله کاملا آگاه بود. نوآوری و نیز تمرکز از مهم ترین کلیدها و نکته هایی بودند که بقای آمازون را تضمین می کردند. آمازون نام بزرگترین رود در جهان هست و یکی از علت هایی که بیسوس نام آمازون را برای فعالیت های خود برگزید، این مسئله بود. با وجود اینکه تمرکز طرح اولیه فعالیت ها در مورد کتاب بود، اما رویایی که بیسوس در ذهن خود می پروراند، این بود که سایت آمازون را در جهان به بزرگترین و موفق ترین فروشگاهی که فعالیت آن به صورت آنلاین است، تبدیل نماید.

بزوس تا ماه اکتبر در سال ۱۹۹۵ برای ادامه کار خود اعتماد به نفس لازم را کسب نمود و همین امر باعش شد او برای ادامه فعالیت های خود به دنبال جذب سرمایه باشد و همچنین قصد داشت این کار را با استفاده از سهام عمومی یا TPO انجام دهد. سال ۱۹۹۷ و ماه می آن برای بزوس بسیار به یاد ماندنی بود زیرا او موفق شد طرح خود مبنی بر جذب سرمایه را در این تاریخ کامل نماید. علیرغم خواهش ها و التماس های فراوان بیسوس برای جذب سرمایه گذار، اما او به همه این مسئله را خاطر نشان می کرد که او به هیچ عنوان در چهار یا پنج سال ابتدایی شروع فعالیت خود انتظار بدست آوردن هیچ سودی را ندارد. اما او در نظر داشت تمام درآمد مازاد یا اضافی را برای پیشرفت تجارت خرج نماید.

هنگام ورود بزوس به بازار کار خرده فروشی به صورت آنلاین  در پایان دهه نود موانع کمی بر سر راه او قرار داشت و همچنین به تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کردند، هر سال اضافه می شد. او در این زمان برای فعالیت آمازون سه کلمه Get & Big & Fast را به عنوان شعار برگزیده بود.

بزوس برای گسترش سرمایه گذاری در ادامه کار، دامنه فعالیت های خود را افزایش داد و علاوه بر اینکه برای این کار از تکنولوژی و ابداعات جدید به خوبی بهره برد، بلکه موفق شد در این زمینه  کسب و کار رقیبان از جمله رقیبان بالقوه و نیز فعالیت های مجازی را از آن ها خریداری نماید. همچنین او توانست، سرمایه ای که برای گسترش فعالیت از دست داده بود را دوباره بدست آورد و همین امر سبب شد آمازون پیشتاز میدان خرده فروشی آنلاین باشد، اما این امر مانند ده سال گذشته ساده نبود.

محبوبیت آمازون به حدی رسید که مجله تایم ( Time ) به ابداع کننده آن بزوس لقب “شخصیت سال ۱۹۹۹” اهدا کرد.

سودی که بزوس به عنوان اولین سود، در پایان سال ۲۰۰۱ اعلام کرد، مبلغی در حدود پنج و نیم میلیون دلار یا به عبارت دیگر برای هر سهم یک پنی و نیم، بود. اما در نهایت این سود افزایش چشم گیری پیدا کرد و تا حدود یک میلیارد دلار نیز افزایش یافت.

حدود ده سال از تردید نیورک تایمز در مورد رقم استفاده کنندگان از اینترنت که حدود بیست میلیون بود، می گذشت و این مجله دیگر این موضوع را که اینترنت بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ مردم آمریکا گردیده است را تکذیب نمی کرد. تعداد خانواده هایی که از اینترنت استفاده می کردند تا ۲۰۰۴ به حدود ۶۱ درصد رسیده بود و همچنین تعداد استفاده کنندگان از اینترنت در حال ازیاد بود. در حال حاضر محدوده فعالیت های آمازون شامل فروش کتاب، CD، وسایل الکترونیکی، لباس و بسیاری از موارد دیگر است و علاوه بر آن از افزایش تعداد افرادی که به صورت اینترنتی خرید می کنند، سود زیادی بدست می آورد. درآمد حاصل از فروش محصولات آمازون در ۲۰۰۴ حدود ۷ میلیارد بود که این رقم در ۲۰۰۵ افزایش یافت و به ملبغی حدود ۸٫۶ میلیارد رسید.

بعد از گذشت حدودا ۴ سال آمازون با محصول جدید خود با نام kindle Fire به عرصه بازار تبلت وارد گردید که این محصول با صرف یک هزینه کم توانست جایگزین Ipad شود.

افزایش گستره فعالیت های جدید آمازون که شامل تلفن های هوشمند، سریال های تلویزیون، فضای ذخیره ابری، مواد غذایی و شبکه های اجتماعی بود، سبب شد که این شرکت به عنوان برترین خرده فروشی مجازی شناخته شود و علاوه بر آن نیز در حوزه فناوری با درآمدی در حدود ۸۸٫۹ میلیارد دلار به یکی از بهترین های سال ۲۰۱۴ در آمریکا تبدیل گردد.

 

  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار و علاقه مند به حوزه استارت آپ ها و مدیریت پروژه . در حال حاضر با تیم قدرتمند نیوسئو (رنک اول سئو در ایران )همکاری دارم و در گذشته نیز با شرکتهای مختلفی کسب تجربه کردم و تصمیم گرفتم این وبسایت را برای علاقه مندان به این حوزه راه اندازی کنم . امیدوارم از مطالبی که در این وبسایت قرار میدهم استقبال کنید.

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *